Isaiah 26:3-4 ESV
You keep him in perfect peace whose mind is stayed on you, because he trusts in you. Trust in the Lord forever, for the Lord God is an everlasting rock.
Isaiah 26:3-4 ESV
You keep him in perfect peace whose mind is stayed on you, because he trusts in you. Trust in the Lord forever, for the Lord God is an everlasting rock.
Psalm 49:11-12, 20 ESV
Their graves are their homes forever, their dwelling places to all generations, though they called lands by their own names. Man in his pomp will not remain; he is like the beasts that perish. Man in his pomp yet without understanding is like the beasts that perish.
Psalm 56:1-13 ESV
WHEN THE PHILISTINES SEIZED DAVID IN GATH
Be gracious to me, O God, for man tramples on me; all day long an attacker oppresses me; my enemies trample on me all day long, for many attack me proudly. When I am afraid, I put my trust in you. In God, whose word I praise, in God I trust; I shall not be afraid. What can flesh do to me? All day long they injure my cause; all their thoughts are against me for evil. They stir up strife, they lurk; they watch my steps, as they have waited for my life. For their crime will they escape? In wrath cast down the peoples, O God! You have kept count of my tossings; put my tears in your bottle. Are they not in your book? Then my enemies will turn back in the day when I call. This I know, that God is for me. In God, whose word I praise, in the Lord, whose word I praise, in God I trust; I shall not be afraid. What can man do to me? I must perform my vows to you, O God; I will render thank offerings to you. For you have delivered my soul from death, yes, my feet from falling, that I may walk before God in the light of life.
들어가는 말
감사와 인정의 말
제1부: 천주교 신학들과 그 영향들
1. 헨리 나우웬에 대한 개혁신학적 한 성찰
2. 관상 기도와 그 문제점
3. 로마 가톨릭 교회의 ‘의화(義化)’ 이해와 개신교의 ‘칭의(稱義)’ 이해의 비교
제2부: 종교다원주의와 내포주의 신학
4. 종교다원주의의 대변자 존 힉(John HIck)의 종교다원주의 주장과 그 문제점
5. 복음주의적 내포주의자 클락 피녹(Clark Pinnock)의 신학과 문제점
제3부: 칼 바르트와 그 영향
6. 계시와 역사의 관계에 대한 초기 바르트(Karl Barth)의 이해
7. 챠일즈(B. S. Childs)의 정경적 성경신학과 개혁파 성경신학
8. 피터 엔즈(Peter Ends)의 성경에 대한 성육신적 유비의 의의와 문제점
제4부: 매력적이나 먼 이웃의 신학들
9. 우리는 존 요더(John Yoder)와 어디까지 같이 갈 수 있을까?
10. 레슬리 뉴비긴(Leslie Newbegin) 신학에 대한 한 고찰
11. 레슬리 뉴비긴의 교회 이해의 기여와 문제점
12. 남미의 해방신학과 해방신학적 정향
13. 톰 라이트(N. T. Wright)를 어떻게 읽을 것인가?
제5부: WCC 운동과 그 신학들
14. WCC 제10차 부산 총회를 바라보면서
15. 성경적 에큐메니즘을 지향하면서
참고문헌
“얼마 전, 제 생애에서 가장 큰 수술을 경험했습니다. 좌측 폐와 심장 사이에 있는 큰 종양 두 개를 제거하고, 개별 제거가 어려운 그 주변 작은 낭종들은 분포된 부위 자체를 절개하여 떼어 내는 수술이었습니다. 네 시간여의 수술을 마치고 마취에서 깨어나는 순간 가장 먼저, 그리고 가장 명료하게 떠올랐던 생각은 ‘내가 아직 살아 있구나’였습니다. 그리고 바로 하나님이 생각났습니다. 저는 이 책을 수술이 끝난 이튿날부터 쓰기 시작했습니다. 마취가 풀리자 오히려 수술 당일보다 더 극심한 통증이 몰려왔으나, 진통제를 맞고 잠시 고통을 잊을 때마다 집필에 매달렸습니다. 여러 개의 링거 줄을 매달고 병상에 누워 있는 동안, 그리고 퇴원 후 집에서 꼼짝없이 누워 있는 동안, 구형 휴대폰의 문자 쓰기 방식으로 글을 썼습니다.”(김남준)
“저희 교회는 1년 정도 다니면 교리반에 들어와 한 학기 공부하는데, 벌코프 조직신학 한 권을 떼고 매주 시험과 중간·기말고사를 봐서 95점 이상이 돼야 합니다. 그래야 교회에서 가르칠 권한을 줍니다. 몇 년 더 다니면 고급교리반에 올라오는데, 2400쪽짜리 라틴어 직역 기독교강요를 공부하고 시험을 칩니다. 90점 이상이 나와야 선거에 나올 수 있습니다. 구역예배에서는 신학책과 경건서적으로 북스터디를 합니다. 이런 것들로 교리적 순수성을 유지하지요.”(김남준)