Archive for February 4th, 2014

February 4, 2014: 11:59 am: bluemosesErudition

“소크라테스는 이러한 탁월함을 정면으로 부정하였다. 그의 철학적 사색은 삶의 현장에서 고도로 숙련된 절대적 단순성에 대한 순수한 부정성으로서 시작된 것이거니와, 이를 우리는 ‘無知의 知’라는 일견 인식론적 테제로 표현하나 사실상 이 테제는 숙련의 담지자가 지녀온 그리고 지니고 있는 집단적 개별적 정체성을 전적으로 부인하고 있다는 점에서 그의 삶과 그것에 결부된 앎 전체를 철저하게 再定位(reset)하고 그에 따라 재형성할 것을 요구하는, 일종의 존재론적 결단을 드러내고 있는 것이다. … 존재자가 처한 ‘사태의 현재상황’(staus quo)을 전면적으로 재검토하고 우리의 앎이 ‘그저 있는 것’, 즉 純粹有에서 시작하여 존재자들을 연속적 하위범주로서 포섭하는(존재론), 또는 그것들을 초월하는(형이상학) 존재로 상승해갈 것을 요구하고 있다.”(강유원)

: 11:22 am: bluemosesErudition

“I remember the first time I read Celebration of Discipline, Richard Foster’s book about the classic spiritual disciplines. I was eating lunch by myself in a McDonald’s restaurant in downtown Philadelphia and was so moved that tears came to my ears. I didn’t realize it at the time, but I was hungry for more than a Big Mac. I wanted a deeper relationship with God, and Foster was describing a way to find it that was new for me. I should have read the Sermon on the mount too that day, because that’s exactly the topic Jesus addresses in this passage: spiritual disciplines. … Regardless of the spiritual discipline, the key, according to Jesus, is to focus “your Father,” not what people may think. Notice how many times he uses that phrase in this chapter.”